Trening etter fødsel, når hva og hvordan?



Hva kan man starte med, når og hva? Dette spørsmålet får jeg så ofte. Som regel får du høre at etter 6 uker så er man "klar", men erfaringsmessig er dette veldig individuelt og kommer an på hvordan treningshistorikken din har vært det siste året samt under svangerskapet. Videre vil det også være viktig å ha med faktorer som; hvordan fødselen foregikk, om det var vaginalt eller keisersnitt og hvordan du selv opplever kroppen din etter fødsel. Det er både lurt og viktig å sjekket seg vaginalt før en går tilbake til styrketrening, uansett om barnet ble født via keisersnitt eller vaginalt. Dette er for å avdekke senkomplikasjoner etter svangerskap og fødsel. En vaginal undersøkelse kan tas hos gynekolog, men det kan være lurt å utdype hva du vil før du booker time. En vaginal undersøkelse burde innebære at gynekolog ser, kjenner, samt tester knipet ditt slikt at du også får informasjon om du kan utføre et knip riktig og i hvilken grad. En slik test vil gi verdifull informasjon om hvordan du bør legge opp opptreningen din videre.

Etter graviditet og fødsel kan en føle at kroppen ikke er helt den samme. Men det er viktig å lær seg og kjenne hvordan den er akkurat nå. Start gjerne treningen med å lære å koble på muskulaturen (de dype magemusklene) som har blitt strukket og tøyd i løpet av de siste 9 månedene. Dette området vil hos noen kunne være vanskelig å få kontakt med og her vil spesifikk opptrening ved bruk av pusten og aktivering av bekkenbunnen kunne hjelpe. Denne type trening kan man starte med kort tid etter fødsel og vil også forberede kroppen på ulik belastning som bæring, byssing og senere trening. Video av trening av dype magemuskler/ transversus, bekkenbunnstrening og funksjonstrening) kan du finne på instagram kontoen: @kvinnehelseifokus Disse øvelsene kan man både gjøre under graviditet og etter. De er ikke så veldig spennende, men du vil få så mye igjen for de. Vi er alle forskjellige, og kommer i alle slags farger, former og høyder. Din reise trenger ikke å ligne noen andre sitt. Start alltid fra ditt eget nivå og utgangspunkt, da når du også veldig mye lengre. Jeg setter nå opp 2 nye PT-grupper med oppstart i januar 2020. Dersom dette blir for tidlig for deg og du vil sette deg på venteliste til PT-gruppe som starter i Mars 2020, så send meg en mail.

- Priscilla